Nyheter

KROM + FORTE = samarbeid, inspirasjon og nye perspektiver

27. okt. 2025

Over 300 elever deltar på KROM-verksted hos Rom for dans i år!

I løpet av høsten får over 300 heldige 4. og 5. klassinger lære om skapende dans når de deltar på KROM-verksted hos Rom for dans.

KROM står for "kropp i rom", og er utviklet av Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre. KROM-verkstedene gir barn et trygt rom til å undersøke og uttrykke seg gjennom dans. Elevene får oppleve hvordan dans kan være både lek, kommunikasjon og kunstnerisk utforskning.

KROM-verkstedene er blitt et høydepunkt for mange barn og lærere gjennom året. Her møter barna profesjonelle dansekunstnere, og får være skapende og kreative sammen som klasse.

Gjennom tre uker fylles det hvite studioet vårt på Rodeløkka med nysgjerrige elever fra skoler i Oslo. Her får de utforske sitt eget uttrykk, samarbeide og skape sin egen dans. Verkstedene avsluttes med en fremføring for hverandre – med scenelys og musikk.

Fra deltagelse til ledelse – å lære gjennom KROM

Dansekunstnerne Jon Bugge Mariussen, Stine Gjestvang og Emma Öberg leder verkstedene.

I år har de i tillegg til skoleklassene også hatt besøk av Kompani Mellom, som er en del av talentprogrammet FORTE.

Talentprogrammet FORTE gir unge dansekunstnere mulighet til å utvikle seg som skapende og utøvende kunstnere, og deltakelsen i KROM gir i tillegg verdifull erfaring med kunstpedagogisk arbeid.

Kompani Mellom består av Marikken Omvik, Lina Haugen og Mari Cederbrand. De tre har hatt praksis både som observatører og som utøvere og instruktører i årets KROM-verksteder.

De deler sine refleksjoner om opplevelsen:

"For Kompani Mellom har deltakelsen i FORTE og KROM vært både inspirerende og utviklende. Det har vært fint å få innsikt i flere metoder og verktøy for å hjelpe barn inn i skapende arbeid. Samarbeidet med dansekunstnerne Emma, Jon og Stine har vært givende for oss som kompani, nettopp fordi det har åpnet for nye innpulser, arbeidsmåter og kunstneriske innfallsvinkler. Erfaringene tar vi med oss videre i vårt kunstneriske og pedagogiske arbeid."

Kompani Mellom trekker frem hvor lærerikt det har vært å delta både som utøvere og instruktører:

"Ved å både lede og delta i KROM har vi sett prosjektet fra flere kanter – både fra innsiden som deltagere på lik linje med barna og i rollen som ‘leder’. Vi har erfart hvordan små justeringer i språket har enorm påvirkning på elevenes respons på verkstedet."

Gjennom arbeidet med KROM har de utforsket balansen mellom det pedagogiske og det performative – og erfart hvordan de kan være seg selv i møte med barna, samtidig som de kan bruke det performative til å skape fokus, energi og retning i rommet. Dette henger fint sammen med deres eget prosjekt Piperenserne, som de har utviklet under talentperioden her på Rom for dans, der interaktivitet og barnas egen deltakelse står sentralt i det kunstneriske arbeidet.

Les mer her:

Alle seks utøverne i KROM-posisjon og scenelys